keskiviikko 8. joulukuuta 2010

Opiskelusta..

Tämä ei liity nyt milläänlailla kynsiin eikä tähän blogiin oikein muutenkaan.
Mulla ei oo harmainta aavistustakaan mitä lähtisin opiskelemaan lukion jälkeen.. Siksi haluankin kysyä paria juttua teiltä, jotka lukevat blogiani sekä opiskelevat.. Saa toki muutkin keksiä mulle ammattia :´D

Mutta siis mitä sinä opiskelet? Miksi? Mitä voisit suositella minulle? En pidä matikasta,kemiasta enkä fysiikasta, olen keskitason oppilas, palkkaus on melko tärkeä asia minulle ja haaveammattina on eläinlääkäri. AMK tutkinto kiinnostaa eniten, mutta myös yliopisto on yksi vaihtoehto. Sosionomia Amkoossa olin ajatellut, mutta sitten tajusin että niillä on surkea palkka :(

Toivon, että joku jaksaisi vastata tähän, mulla alkaa olemaan ideat lopussa!

11 kommenttia:

Passion for Nails/Suvi kirjoitti...

Harmi kun sua ei kiinnosta matikka, kemia ja fysiikka :/ Olisin meinaan ehdottanut sulle apteekkialaa. Oon nyt ite työharjoittelijana apteekissa ja rakastan sitä hommaa! Aion opiskella farmaseutiksi :)
En muistaisi, että yksikään työpäivä olisi ollut samanlainen ja mua oikeasti harmittaa aina kun on tullut 6 tuntia täyteen ja tarvii lähteä kotiin :/ Ootkos tehnyt jotain semmosia ammatinvalintatestejä? Me tehtiin niitä meinaan joskus jollain opon tunneilla.
Mutta tähtää tohon eläinlääkäriin jos vaan motivaatiota riittää! =))

H kirjoitti...

No sitäkin oon kyllä miettinyt, mutta sehän on oikeestaan pelkästään tota kemiaa yms? Sulle vaikuttais olevan ihan oikea ala, kun viihdyt noin hyvin töissäkin :) kiva että joku löytää mieleisensä!

Oon tehny joo joskus, mutta niissä tuli sellasia ammatteja, joilla on huono palkkaus.. :( Nii, eläinlääkkikseenkin tarvii hirveesti matikkaa yms, mutta kai sitäkin vois oppia jos ois tarpeeksi motivaatiota? Kiitos kivasta kommentista :)

Kartysa kirjoitti...

mites toi eläintenhoitajan tutkinto? opistotasonen, mutta siinä olis ammatti ja pääsisit luomaan suhteita alalle. lisäksi siinä testataan sopivasti sitä, että onko se eläinhomma tasan ja justiinsa :)

Glitter kirjoitti...

Itse olin töissä työmarkkinatuella kaksi vuotta lukion jälkeen ja sitten yksi vuosi kansanopistossa jatko-opintoihin valmistavalla linjalla. Ja vasta sen jälkeen tiesin mikä musta tulee isona! Eli ei hätää vaikka et valkolakin päähäsi saannin jälkeen heti tiedä minne lähdet opiskelemaan. Tuo työmarkkinatuki kannattaa käyttää hyväkseen ja hakea työ/työharjoittelupaikka sillä jostakin vähänkin kiinnostavasta paikasta. Saat kokemusta työelämästä noin yleensä, ja varmasti sen jälkeen tiedät minkälaista työtä haluat tehdä. Ja huom! Kaikki kokemus on hyödyllistä!!! Tsemppiä! :-)

H kirjoitti...

Kärty, eläinhoitajilla on hirvittävän huono palkka.. :/ muuten kyllä.

Glitter, Kiitos vinkistä ja tsemppauksesta :)

Miiru kirjoitti...

Siitä sitten vaan palkkatilastoja tutkimaan ja kärkipäästä valitsemaan omaa alaa. :) Mitä ite oon huomannut niin naisena ei kunnon palkkaa meinaa saada mistään. Itse olen sähköalan perustutkinnon suorittanut ja sitten rakennusalan insinööriksi opiskellut ja tällä hetkellä vakityö ei ole kumpaakaan niistä mitä olen opiskellut (ja palkka on huono).

H kirjoitti...

Miiru, jep :) Ja sit jos viel kiinnostais opiskella niitä kärkipään ammatteja. Harmi ettet pääse omanalan töihin ja saa kunnon palkkaa :/ Sekin on huonopuoli joissain aloissa, että pari muutakin opiskelee sitä ja töitä ei sitten meinaa riittää kaikille :(

Passion for Nails/Suvi kirjoitti...

Pääsykokeet painottu Kuopiossa aika paljon kemiaan, mutta sielä oli myös aineistokoe johon luettiin ihmisen fysiologia-kirja, on kyllä maailman kamalin keksintö :D 500sivua tekstiä mistä ymmärtää säkällä puolet! Ei vaan, kyllä se on ihan ymmärrettävää tekstiä jos keskittyy :)
Helsingissä kokeeseen sisältyy lisäksi fyysikan kurssit 1-4. Mutta jos sua apteekkiala kiinnostaa yhtään, niin suosittelen kokeileen edes! Meinaan siltä alalta löytyy aina töitä ja ei palkkakaan mikään ihan huono ole ;)

H kirjoitti...

Suvi, kuulostaa kyllä aika painajaiselta.. :D eli varmaan ei sittenkään oo se mun juttu.. :(

Anonyymi kirjoitti...

Jos et ole aivan varma mikä kiinnostaa, pidä välivuosi. Tee töitä tai lähde vaikkapa au pairiksi! Kyllä se sieltä lopulta kirkastuu. Älä myöskään valitse ammattia vain pelkän palkan perusteella, kyllä työn täytyy myös kiinnostaa, että sitä jaksaa tehdä! Tsemmpiä sinulle! t: Satunnainen vierailija

H kirjoitti...

Kiitos neuvoista ja tsemppauksesta! :)